tirsdag 28. juni 2011

MIIL - Mange intelligenser, Læringsstiler, Læringsstrategier

"På vei mot tilpasset opplæring" er undertittelen på boka "MILL - Mange intelligenser, Læringsstiler og Læringsstrategier" til Mette Bunting og Torill Shcarning Lund.

Dette er boka lærerne i serien «Blanke ark» på TVNorge har brukt for å legge om undervisningen sin. Boka gir lærerne råd og praktiske tips til hvordan de kan legge til rette for læring og lære elevene om læring, noe som kan gjøre skolehverdagen enklere.

Boka gir inspirasjon og motivasjon i form av eksempler på undervisningsopplegg, foto, skjemaer og tabeller. En praktisk bok som hjelper læreren til å gi en variert undervisning. Boka kan også fungere som bevisstgjøring av hvor langt den enkelte skole og lærer er kommet med tilpasset opplæring, og gi idéer til hvilke tiltak skolen nå bør satse på.

Boka har fem kapitler:
• Mange intelligenser – flere innfallsporter til læring
• Læringsstiler – en innfallsport til tilpasset opplæring
• Læringsstrategier – lære å lære
• MILL i praksis: synspunkter og erfaringer med sammenkobling av de tre teoriene
• Utvikling av MILL-programmet ved skolene i Skien kommune

Forfatter av boka Mette Bunting er høgskolelektor ved Høgskolen i Telemark innenfor pedagogikk og veiledning. Har mange års erfaring som lærer og som veileder ved Pedagogisk senter i Skien.



KORT OM MANGE INTELLIGENSER


 De mange intelligenser er presentert som en læringsteori av Howard Gardner. Gardner har funnet fram til at mennesket har 7 ulike intelligenser (se illustrasjon). Dette kan også lese mer om i boken presentert ovenfor.

Gunnar Kvitvik (skolenett.no) mener at ved å se elevens lærings- og utviklingspotensiale i et slikt perspektiv, vil en kunne avdekke muligheter for eleven som ikke kommer fram i en typisk skolehverdag.



KORT OM LÆRINGSSTILER

En læringsstil defineres som: ”Hvordan den enkelte konsentrer seg og absorberer, bearbeider og beholder ny og vanskelig informasjon.” Pga enkeltpersoners ulike biologiske og egenutviklede egenskaper vil en læremetode som er effektiv for noen elever være ineffektiv for andre.
Modellen legger til grunn at:
  • De fleste er i stand til å lære.
  • Alle har sterke sider, men forskjellige mennesker har ulike styrker.
  • Ulike læringsmiljøer, materiell og oppgaver responderer til ulike sansepreferanser og gir ulike læringsstiler.
  • Den enkeltes sansepreferanser kan kartlegges.
  • Når opplæringen er tilrettelagt mht til deltakernes preferanser, oppnår de bedre resultater. http://no.wikipedia.org

KORT OM LÆRINGSSTRATEGIER

"Læringsstrategier er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Dette er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner."(Oppl.l. § 1-2 og LK06 generell del) (skolenettet.no)



Kilder:
http://salg.lex.no/artikler/artikkel/mill/

http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=29547&epslanguage=NO

http://no.wikipedia.org/wiki/Dunn_og_Dunn-modellen

http://www.skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/Article.aspx?id=69798&epslanguage=NO

1 kommentar:

  1. Very quickly this site will be famous among all blogging users, due
    to it's fastidious posts

    My page Satellite CCCam Server

    SvarSlett