torsdag 10. februar 2011

Loop - ulike fag

Allerede har jeg fått et tips til læremiddel. Dette læremiddel er ganske enkelt å ordne, og kan lage i mange ulike fag. Under er den laget som matematikk: Hver elev får en slik lapp (klippet ut), en elev starter å si hva de har, og spør videre hvem som har f. eks 8 mer.

Jeg har 15

Hvem har det + 8?
Jeg har 23.

Hvem har det + 27?
Jeg har 50.

Hvem har det ganger 3?
Jeg har 150.

Hvem har det delt på 2?
Jeg har 75.

Hvem har det minus 15?
Jeg har 60.

Hvem har det delt på 3?
Jeg har 20.

Hvem har det ganger 5?
Jeg har 100.

Hvem har det minus 2?
Jeg har 98.

Hvem har det minus 50?
Jeg har 48.

Hvem har det delt på 8?
Jeg har 6.

Hvem har det ganger 11?
Jeg har 66.

Hvem har det pluss 4?
Jeg har 70.

Hvem har det delt på 10?
Jeg har 7.

Hvem har det pluss 40?
Jeg har 47.

Hvem har det minus 2?
Jeg har 45.

Hvem har det delt på 3?

Denne kan brukes i andre temaer, med faktasetninger også - som eksempelet under. Her er kun et utdrag, derfor mangler det endel faktasetninger, men det er bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det.

Jeg har 1918

Hvem har grunnen til at Finland kom med i krigen?
Jeg har fordi de Norge egentlig deltok på de alliertes side med sin handelsflåte.

Hvem har grunnen til at mange varer ble mye dyrere i Norge under krigen?

Jeg har fordi Finland var under Russland

Hvem har stormakten Sverige og Danmark handlet mest med?
Jeg har fordi Norge fikk færre varer utenfra grunnet krigen.

Hvem har definisjonen på en ”svartebørshai”?


Dette syns jeg er en fin måte å repetere det elevene har lært på, morsomt er det også. Alle elevene får delta med sitt bidrag, og for de som må tenke seg litt ekstra om (elever som er mer reflektiv) er det en flott mulighet å få komme med sitt bidrag uten at de som er impulsiv vil komme med svaret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar