onsdag 23. februar 2011

Putteboks

Dette er den magiske boksen eller putteboksen som gir svar på regnestykker, spørsmål og gloser. Jeg prøvde selv å lage en slik idag: dette var det jeg brukte, i tillegg til teip. Det går an å bruke vanlig lim også.


Først beregner man hull i boksen, jeg erfarte egentlig med min boks at hullene bør være bredere (høyere). Min boks hadde hull på 2,5cm, men det bør være rundt 3cm. Deretter klipper man ut hullene, og beregner hardpapp som er like bred som melkekartongen. (se bildene nedenfor). Man må bruke to remser, for det skal gå som en tunnel fra den ene hullet til det andre.
Når jeg hadde fikset "tunnelen" var det tid for dekorering. Det er lurt å teste hullet med en kartonglapp som skal skli gjennom hullet, slik at lappen kommer seg gjennom uten å bli sittende fast inni.

Jeg dekorerte min boks enkelt med aluminiumsfolie, men det går an å bruke forskjellig farget papir og annet.


Da er boksen ferdig, og lappene må ordnes. Det kan f. eks være lapper med regnearter innen matematikk: Da skal man skrive et regnestykke på den ene siden av lappen og svaret på den andre. Ved å sende lappen gjennom putteboksen eller den magiske boksen får man svaret opp når den kommer ut. Disse lappene blir best hvis de lamineres.

Man kan bruke denne boksen til mange forskjellige fag, der man kan skrive spørsmål på den ene siden og svar på den andre, eller engelske gloser på den ene siden og norsk på den andre. Det er en spennende måte å arbeide på, og de som trenger en litt mer kinestetisk måte å lære på får brukt kroppen sin når de lærer.


Er det noen som har noen erfaringer med putteboksen som vil tilføye noe?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar