fredag 25. februar 2011

Læringsstrategi: "Tren tanken"

TT-NEW ("Teaching Thinking - Newcastle) har utviklet en rekke klasseromsmetoder, kalt læringsstategier. Mange vil kjenne igjen enkelte ting innenfor disse læringsstrategiene. Men i TT-NEW er de er utbygget og systematisert og nye metoder og teknikker er kommet til. Den begeistring som strategiene er møtt med av lærere skyldes to ting: De virker i klasserommet og de skaper elevaktiv læring på et høyt nivå.

Det som skiller TT-NEW fra andre TT-prosjekter er den vekt som legges på debriefing: etter at arbeidet er avsluttet skal elevene tenke over og analysere sin egen tankevirksomhet, det som i andre sammenhenger går under betegnelsen metakognisjon. Dette er den mest krevende del av TT og bør først forsøkes når en er blitt fortrolig med de ulike læringsstrategiene. Men enkelte av LÆRERRAPPORTENE fra de første forsøk i Norge viser at dette ikke behøver å være noen umulig oppgave.

I de sentrale bøkene er det konkret veiledning på hvordan en skal gå frem i debriefings-prosessen. Denne KLASSEROMSRAPPORTEN viser hvordan en lærer gjennomførte en time med 13-åringer hvor fokus var metakognisjon og emnet "Indianerne i Nord-Amerika". I alt har TT-NEW-prosjektet utviklet 19 læringsstrategier. Det går ikke skarpe grenser mellom de ulike strategiene. I linken under presenteres  fire av strategiene: Mysterier, Odd One Out, Levende graf og Bilder med materiale som er brukt i klasserommet og kommentert av læreren .

http://www.ttnor.no/l-strategi.html


Erfaringer jeg har mottatt:

Levende graf går ut på at elevan ska lag grafa ut ifra et spørsmål. Vi fikk oppgaven i å tegn graf over kor mange menneska en lege hadd ansvar for i Norge og et afrikansk land. da tenke vi "type" fastlege da. I Norge har vi jo fastlegeordning, men det har dæm jo ikke i det afrikanske landet. 
Men det passe best for u.skole-eleva. det blir jo ren gjetning med mindre man har fått fakta om det aktuelle spørsmålet tidligere gjennom undervisning.

Et ord skal ut går ut på at ord ska ut. Feks den varianten vi laga på gruppa vår på samfunnsfag. Saddam * Hitler * Mussolini * Stalin. Der fikk vi 3 ulike begrunnelsa og all va rett. Saddam
pga geografisk bosted. Aill de andre va i Europa, mens han va i Asia. OG fordi hain va diktator i nyere tid, mens de andre va under 2. verdenskrig. Mussolini pga utseende. De andre hadd bart, det hadde ikke hain.
Treng itj å bare vårrå ein som ska ut, men ska man bruk det på det på barneskolenivå bør det tilrettelegges. Feks hvem skal ut: ost, yougurt, fløte, pølse. Pølse skal ut for det ikke e et melkeprodukt.
Herre va bare eksempla. Det må tilrettelegges etter kordan emne de har vært gjennom i de ulike fagan osv.

Tabu: man ska forklar et ord uten å si det. Og da har man 3-4 tabuord man ikke får si. Det e likt spillet alias om du kan det. Feks sykkehjelm - tabuord: sykkel, beskyttelse, hodet.


Takk for erfaringen din, Lene Engløkk.
For mer informasjon, følg linken ovenfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar